Nieuws
Aandacht voor woningisolatie tijdens Nationale Isolatieweken!
Op maandag 27 september gaan de Nationale Isolatieweken van start. Tijdens dit event organiseren diverse marktpartijen acties en activiteiten rondom het thema woningisolatie. Consumenten kunnen zich online en op locatie in de volle breedte laten informeren over het nemen van isolatiemaatregelen die goed zijn voor de portemonnee, het klimaat en wooncomfort. Het event heeft een eigen actiewebsite waarop alle activiteiten staan vermeld: www.nationaleisolatieweken.nl. Doe Het Zelf. Doe het Duurzaam! is een van de initiatiefnemers van de Nationale Isolatieweken. Vereniging van Winkelketens in de Doe Het Zelf branche (VWDHZ) is partner van Doe Het Zelf. Doe het duurzaam!
Consumenten kunnen op verschillende manieren online en in het land kennismaken met woningisolatie. De activiteiten zijn laagdrempelig en spitsen zich toe op zelf doen, laten doen, financiering en het delen van ervaringen. Voorbeelden zijn: isolatiedemonstraties in een bouwmarkt of bij een leverancier. Het live kunnen bijwonen van een isolatieklus uitgevoerd door een isolatiebedrijf. Gratis isolatieadvies op maat. Voorlichtingsdagen over het financieren van verduurzaming. Het delen van ervaringen tussen woningeigenaren/buren. En praktische informatie in de vorm van doe-het-zelf kluswijzers, online checklisten en video’s.
Inzicht geven
De Nationale Isolatieweken zijn bedoeld om consumenten inzicht te geven in hun eigen situatie en mogelijkheden om aan de slag te gaan. Zelf of met de hulp van een professional. De verbetercheck van Milieu Centraal op www.VerbeterJeHuis.nl is hiervoor een mooi vertrekpunt. Als enigszins duidelijk is waar in de woning kansen liggen voor verduurzaming, spelen vragen als: Wat kosten de isolatiemaatregelen? Welke financieringsmogelijkheden zijn er en wat past bij mijn situatie? En hoe ga ik de maatregelen uitvoeren: zelf, door een professional of een combinatie hiervan? De deelnemende partijen bieden startende denkers op het gebied van woningisolatie vooral praktische ondersteuning en handelingsperspectief.
Krachten bundelen
De deelnemers (bedrijfsleven, publieke sector en ngo’s) hebben de krachten gebundeld om een stevige impuls te geven aan het verder verduurzamen van de Nederlandse woningmarkt. Naast de gezamenlijke promotie en activiteiten zijn er ook nieuwe samenwerkingsverbanden ontstaan om consumenten nog beter op weg te helpen bij het verduurzamen van hun woning.
Aan de campagne nemen deel: Iedereen doet WAT, Milieu Centraal, SVn, Klimaatstichting HIER, SlimmeBuur, Klimaatverbond Nederland, Doe het zelf. Doe het duurzaam! (VWDHZ maakt hier onderdeel van uit), Bauhaus, Hubo, Gamma, Praxis, VENIN, Takkenkamp Groep, Pluimers Isolatie, TONZON, Nederland Isoleert, De Hypotheekshop, ABN AMRO, ING, Nationale Duurzame Huizen Route, diverse gemeenten.